Category: Persuasion

  • 3 Teknik Cari Idea Copywriting Berkesan (Copywriting Hacking Method)

    3 Teknik Cari Idea Copywriting Berkesan (Copywriting Hacking Method)

    Kenapa anda perlu ada teknik copywriting? Antara masalah yang marketer sering hadapi adalah tak ada idea copywriting. Tak dapat inspirasi. Clueless.

    Kesannya iklan lambat terhasil. Ini bahaya.Salah satu kunci besar dalam kejayaan marketing adalah timing.

    Bayangkan permainan bola sepak. Anda adalah penyerang.

    sepakan gol

    Bola tiba di kaki anda. Penjaga gol sudah terjatuh di sebelah kanan.Anda di sebelah kiri.

    Kalau anda tidak sepak sekarang, pemain lain akan datang.

    Apa anda akan buat?

    Sama saja konsepnya dalam marketing.

    Idea yang hebat kalau salah masa tak menjadi juga.

    Macam kisah Palm.

    Pernah dengar?

    pa,

    sumber gambar: https://www.techspot.com/article/2083-palm/

    Palm merupakan ‘smartphone’ terawal muncul.

    Tapi dia muncul di waktu yang salah.Waktu istilah smartphone tak wujud lagi…Waktu itu jangan kata nak dapat WIFI…Internet pun perlahan yang amat. 

    Akhirnya tamatlah riwayat Palm.

    Begitu juga kalau anda ada idea yang hebat tapi tidak dilaksanakan.Pun akan menerima nasib yang sama.

    Sebagaimana Kodak tidak mahu beralih kepada digital photography.Walaupun semua orang sudah mula pergi ke situ.

    Berbalik kita kepada copywriting…

    Adalah menjadi perkara biasa untuk copywriter mengalami writer’s block.Idea tak datang-datang.

    Jadi untuk mengatasi writer’s block, anda mesti ada 3 senjata.Tiga senjata ini adalah teknik copywriting yang saya gunakan setiap hari.

    3 Teknik Copywriting Atasi Writer’s Block

    1. 1The Ads Library
    2. 2Flow State
    3. 3Ads Inspiration Tool

    Baiklah.Sekarang kita terus kepada senjata pertama.

    Teknik 1: The Ads Library

    Ads Library adalah koleksi iklan-iklan yang anda suka.Boleh jadi anda suka kerana hook, gambar, video…

    Yang penting anda mesti simpan di satu tempat.

    Apabila saya lihat iklan menarik di FB, saya akan cepat-cepat klik SAVE VIDEO.

    save ad

    Kemudian masukkan iklan itu dalam satu collection.Collection ini macam folder.Nama collection anda boleh namakan ikut suka.

    “Macam mana nak cari balik collection yang saya saved tadi?”

    Senang saja.Bila anda perlukan, hanya pergi ke menu dan cari SAVED.

    fbads save

    Sama juga di instagram, anda klik SAVED dan masukkan ke dalam collection.

    Untuk TikTok pula, kalau saya jumpa iklan menarik,saya akan terus download iklan itu.

    save video tiktok

    Jadi sekarang ini anda sudah ada 3 Ads Library:1. Facebook Collection2. Instagram Collection3. TikTok Video

    Mudahkan?Langkah seterusnya adalah pilihan.Saya suka untuk kumpulkan data di satu tempat.Jadi apa yang saya buat biasanya, selain dari save ke dalam collection,saya juga akan hantar ke dalam group telegram.Di group telegram lebih mudah dan senang untuk akses.

    Group ini saya kongsikan dengan tim.Dan mereka pun hantar juga.

    Jadi kita akan sama-sama bina Mega Ads Library.

    Sekarang kita tengok senjata kedua.

    Teknik 2: The Flow State

    Perasan tak ada waktu anda dapat idea mencurah-curah.Waktu itu tulis copywriting senang saja.

    Tapi ada waktu blank terus.

    Macam mana nak dapat waktu yang idea mencurah-curah?

    Inilah yang dikatakan sebagai The Flow State.Saya cadangkan anda baca buku The Art of Impossible dari Steven Kotler.

    Buku ini sangat powerful dan praktikal.

    Flow State adalah keadaan di mana kita betul-betul fokus. 110%!

    Apabila atlet-atlet profesional bertanding, mereka mahu berada di flow state.Apabila berada dalam flow state, anda tidak sedar penat, lama masa berlalu.

    Yang anda tahu siapkan kerja yang perlu disiapkan.

    Jadi sebagai copywriter atau marketer, waktu yang terbaik untuk buat iklan adalah waktu anda berada dalam Flow State.

    Bagi orang biasa, flow state datang tiba-tiba.

    Atau datang sekali sekala.

    Tapi…

    Kalau anda belajar bagaimana mencipta flow state,

    Anda boleh masuk ke flow state setiap hari!

    Sebab itu saya cadangkan anda baca buku Steven Kotler atautonton video ini.

    Kalau anda tak masuk-masuk juga flow state, jangan bimbang.

    Saya akan kongsi dengan anda satu lagi senjata rahsia.Hacking the flow state!

    Nak ke nak sangat?

    Teknik 3: Ads Inspiration Tool

    Marketer yang power mereka pandai ‘mencuri’.Bukan mencuri barang, tapi curi konsep.

    Anda tahu beza antara chef dan tukang masak?Kedua-duanya boleh masak.

    Tapi tukang masak hanya tahu masak resipi yang dia belajar sahaja.Sedangkan chef boleh mencipta resepi menggunakan bahan-bahan yang ada.

    Sebab chef faham konsep atau asas.

    Sama juga dalam kes kita.

    Seorang copywriter yang hebat apabila dia nampak iklan, dia nampak konsep yang digunakan.

    Kemudian dia cuba replicate konsep itu ke dalam iklan dia.

    Bukan tiru bulat-bulat!

    Mungkin anda tertanya-tanya di mana anda ingin ‘mencuri’.

    Inilah tempat-tempat kegemaran saya belajar iklan-iklan power.

    1. Facebook Ads Library

    Ease of use

    Data Quality

    Price

    Percuma

    Facebook Ads Library adalah tempat rujukan utama saya. Anda boleh tengok iklan-iklan dari semua orang.

    Tidak terhad kepada Malaysia saja, bahkan anda boleh pergi ke serata dunia.

    Contoh saya nak tengok iklan yang Mr DIY buat. Taip saja Mr DIY.

    Kemudian saya akan cuba kenal pasti apakah konsep iklan yang digunakan.

    Dalam artikel Contoh Copywriting Power, saya ada buat kajian perbandingan bagaimana 12 advertisers besar di Malaysia beriklan. Anda boleh baca untuk lihat bagaimana saya ambil konsep iklan dari mereka.

    Kelemahan Facebook Ads Library adalah anda kena tahu page mana yang anda ingin lihat.Kalau anda tidak tahu siapa pesaing, maka anda tidak dapat cari mereka.

    Lagi satu, anda juga tidak boleh filter iklan-iklan mengikut objektif.Jadi anda tidak dapat tahu secara spesifik adakah iklan yang ada sekarang ini iklan yang perform atau testing.

    2. TikTok Creative Centre

    Ease of use

    Data Quality

    Price

    Percuma

    Sekarang ini TikTok Creative Centre merupakan tempat inspirasi kegemaran saya. Hampir setiap hari, saya akan buka website ini untuk cari idea-idea baru.

    Apa yang menarik tentang TikTok Creative Centre adalah semua kelemahan Facebook Ads Library tadi sudah diatasi oleh TikTok.

    Anda boleh lihat iklan orang lain mengikut objektif dan industri. Ini sangat power.

    Anda boleh klik pada iklan yang anda mahu kalau nak lebih info.

    3. Meet AdBox

    Ease of use

    Data Quality

    Price

    Berbayar

    AdBox memantau Top 3000 advertisers di Facebook. Kemudian iklan-iklan dari advertiser ini disusun ikut kategori yang relevan.

    Selain dari itu AdBox juga ada menyediakan laporan kes studi, hooks untuk anda baca.

    Secara keseluruhannya, AdBox ini memudahkan kerja anda. 

    Cuma kelemahannya data yang ada tidak sebanyak FB Ads Library ataupun TikTok Creative Centre.

    Dan fokus AdBox lebih kepada US Market.

    4. SwipeFile

    Ease of use

    Data Quality

    Price

    Percuma

    SwipeFile merupakan tempat yang menarik untuk belajar dan ambil inspirasi.Berbeza dengan tiga platform di atas, SwipeFile lebih menyeluruh.

    Ada printing ads, magazine, outdoor dan macam-macam lagi.Tidah terhad kepada iklan di Facebook atau TikTok sahaja.

    Dan ada fungsi filter. Anda hanya klik saja kategori yang ada dan konten-konten akan berubah.

    Kekurangan SwipeFile adalah kekerapan data ditambah agak perlahan.Juga ada kemungkinan anda boleh lari fokus dek kerana terlalu asyik melihat pelbagai iklan yang dipaparkan.

    5. Copy.Ai

    Ease of use

    Copy Quality

    Price

    Percuma/Berbayar

    Copy.Ai merupakan  tool baru yang sedang meningkat naik. Tool ini menggunakan fungsi artificial intelligence untuk menghasilkan ayat jualan.

    Sebenarnya bukan setakat ayat jualan, anda boleh gunakan untuk tulis blog dan ayat dalam email.

    Saya gunakan tool ini untuk mendapatkan idea-idea copywriting.

    Saya tunjukkan contoh. Mula-mula buat New Project.

    Masukkan maklumat berkaitan produk anda.

    Pilih tone. Tone merupakan lenggok atau gaya ayat yang akan digunakan.Kemudian klik create copy.

    Dan tadaa…anda dapat cadangan-cadangan idea copywriting.

    Kalau anda perhatikan, saya masukkan penerangan tentang produk dalam Bahasa Malaysia dan Copy.Ai boleh faham input itu.

    Power ke power sangat?

    Bagi saya tool ini berbaloi untuk anda cuba. Lagipun ada pelan percuma.Anda tak rugi apa-apa.

    Cuma macam biasa…

    Jangan serah bulat-bulat kerja copywriting ini pada robot.Anda perlu semak dan masukkan kreativiti anda juga.

    Teknik Idea Copywriting Berkesan…

    Copywriting adalah satu kemahiran.Kemahiran perlukan latihan.

    Makin kerap anda berlatih, makin bagus kemahiran anda.

    Syaratnya…Ada maklumbalas ataupun feedback.Maklumbalas ini kita dapat daripada hasil iklan.Kalau result iklan makin lama makin bagus, maksudnya kemahiran anda makin bagus.

    Boleh kongsikan apa teknik cari idea copywriting kegemaran anda?

  • 3 Key Ingredients Marketing Berkesan

    3 Key Ingredients Marketing Berkesan

    Ada 3 kunci penting dalam kempen marketing yang berkesan.

    “Tiga saja?”

    Betul. Hanya tiga. Yang lain itu adalah komponen-komponen kecil saja.

    Apabila kempen tak menjadi, puncanya adalah kerana rosak salah satu antara tiga elemen ini.

    Pertama dan yang terutama adalah audiens. Salah target audiens, iklan tak convert.

    Ambil masa untuk kaji siapa audien. Apa ciri-ciri mereka. Di mana mereka berkumpul.

    Jangan tangkap ikan keli di lautan!

    Kedua adalah tawaran. Ada 7 komponen dalam tawaran. Bukan terhad pada diskaun semata-mata.

    Tawaran yang betul akan menyebabkan audien yang tidak mahu beli terus beli.
    Tawaran yang salah akan menyebabkan audien yang mahu beli tawar hati.

    Ketiga barulah creative dan copywriting. Atau mudah disebut sebagai iklan.

    Mereka yang baru terjun dalam dunia marketing biasanya akan obses dan fokus pada elemen ketiga dahulu.

    Sedangkan kuncinya terletak pada elemen pertama dan kedua.

  • Boleh Dia Suruh Datang Esok dan Digital Marketing Troubleshoot

    Boleh Dia Suruh Datang Esok dan Digital Marketing Troubleshoot

    “Bolehkah saya nak tempah meja””Bila tu encik?””Tengahari ini..jam 1.30pm””Oh. Tak tahu meja ada ke tak. Kenapa encik tak call awal. Encik tempah esok hari boleh?””Saya sudah call jam 9.30 pagi. Operator beritahu buka jam 12 tengahari. Dia suruh saya tinggalkan contact no..saya dah bagi. Saya tunggu sampai jam 1210 tak ada orang call pun. Jadi saya call balik jam 1215 ni””Oo.encik nak tempah untuk berapa orang””14 orang””Alamak. Tak pasti sempat ke tak. Banyak kerja nak kena buat. Nak kena siapkan meja.”Perbualan sudah nak jadi panas. Saya beritahu diri sendiri supaya tenang dahulu.Barangkali yang jawab telefon ini tidak pernah menerima latihan.Minggu lepas baru saja saya tempah meja. Dan memang tempat ini lengang. Mustahil akan penuh.Saya berfikir selepas kejadian ini.Banyak syarikat terlepas pandang perkara kecil yang boleh menjadi besar.Mereka tidak melatih pekerja mereka menjawab panggilan telefon.Pernah sekali saya hubungi sebuah kedai. Yang menjawab senyap sahaja. Dia tunggu kita mulakan perbualan.Walaupun pelanggan yang menelefon, paling kurang kita nak dengar ucapan sapaan seperti “Hello, Nama kedai, ada apa boleh saya bantu…”Guru saya beritahu ini adalah ilmu balairong seri. Cara atau kaedah memuliakan tetamu.

    ilmu balairong seri

    Tetamu yang merasakan diri mereka dimuliakan, mereka akan bercakap-cakap dan datang berulang kali.Dalam istilah moden kita panggil ilmu ini sebagai Customer Service.Apabila kita pergi ke tempat-tempat eksklusif, mereka sangat menitik beratkan ilmu balairong seri ini.Dari sekecil-sekecil perkara sehingga ke sebesar-besar perkara.

    Ok sekarang kita pergi ke digital marketing…

    Bulan Mac adalah bulan yang mencabar bagi kami di Digital Brain.Kempen-kempen yang berprestasi menjunam jatuh.

    Apa yang kami buat adalah kembali kepada asas.Apabila anda berhadapan dengan kempen yang tidak berjaya, kita semak minimum 4 perkara.

    1. Teknikal

    Lakukan semakan adakah masalah berpunca daripada server crashed, website tak dapat masuk, ada error, lupa letak link pada butang dan macam-macam lagi.Masalah teknikal apabila berjaya dikesan dan diatasi akan menunjukkan perubahan positif terus pada kempen.

    2. Ads Creative atau Copywriting

    Masalah ini kita boleh lihat menerusi metriks Link Click, Unique Click Through Rate, CPC, Engagement, Quality ranking.

    quality ranking

    Caranya bandingkan dengan iklan atau prestasi sebelum ini. Kalau Unique Link CTR sebelum ini 2%, sekarang 0.75%, maka kita semak copywriting atau creative.

    3. Targeting

    Lihat CPM. CPM ada yang sebut sebagai vanity metriks. Maksudnya metriks yang tidak direct. Apabila tidak direct maka nak abaikan boleh.Saya gunakan CPM untuk melihat keberkesanan targeting. Apabila targeting kita kena dengan audiens, CPM murah.Tapi apabila targeting ke laut, maka CPM akan meningkat.Cara nak tengok CPM naik atau turun adalah dengan merekodkan data sebelum-sebelum ini dan bandingkan dengan data sekarang. Ataupun gunakan fungsi compare pada ads dashboard.

    perubahan CPM

    CPM juga dipengaruhi oleh musim. Contohnya pada Q4, kos CPM secara umumnya akan meningkat kerana itu adalah musim membeli belah.

    CPM juga dipengaruhi oleh engagement. Kalau iklan itu tak menarik, iklan itu dilabel sebagai low quality. CPM akan meningkat. CPC akan meningkat dan akhirnya kos untuk seorang pelanggan juga akan naik.

    4. Sales Page

    Klik ke website sudah tinggi. CPM pun ok. Trafik yang masuk banyak. Tapi conversion tak ada. Ini masalah sales page.Kalau ini berlaku, baiki sales page. Dalam artikel ini saya ada kongsikan 14 elemen yang boleh membantu meningkatkan conversion sales page.Setelah semakan, kami dapati masalah berlaku pada nombor 2 dan nombor 3.Jadi kami mulakan proses tambah baik.

    Alhamdulillah, jualan dapat kembali ke landasan dan capai target.

    troubleshoot

  • Contoh Copywriting Power? Ini 6 Perkara Yang Saya Belajar daripada Iklan 12 Jenama Top di Malaysia

    Contoh Copywriting Power? Ini 6 Perkara Yang Saya Belajar daripada Iklan 12 Jenama Top di Malaysia

    Saya melihat dan memerhati contoh copywriting power iklan-iklan daripada 12 jenama terkenal di Malaysia. Dari niche fesyen, marketplace, umum, elektronik dan training.Hasilnya saya kongsikan dalam artikel ini. Ada 6 poin penting.Sebelum teruskan bacaan, saya terangkan istilah-istilah yang digunakan.

    Definisi

    • Copywriting = merujuk kepada ayat jualan yang ditulis
    • Creative = merujuk kepada format iklan. Contohnya poster, gif, video
    • Creative + Copywriting = Iklan (Ad Unit)
    • Short Form = Copywriting yang pendek dan tidak terlalu panjang. Antara 3-15 baris.
    • Long Form = Copywriting yang sangat panjang.

    Fashion Valet

    Sekali imbas, Facebook Ads bukan sumber trafik utama Fashion Valet. Hanya ada satu kempen conversion yang dijalankan.

    Dan kempen ini sudah bermula sejak Februari 2020.

    iklan fashionvalet

    Kempen lain yang sedang berjalan adalah pertandingan dan kempen awareness 10 tahun Fashion Valet.Tidak ada pattern khusus untuk copywriting dan creative. Cuma nampak variasi dari sudut format creative iklan yang digunakan. Ada carousel, video dan image.

    Fashion Valet menggunakan emoticon di dalam copywriting mereka.Copywriting yang digunakan adalah dalam bentuk short form.

    Oxwhite

    Oxwhite mempunyai banyak produk. Kesemua kempen yang dijalankan adalah kempen conversion.Apabila klik, kita akan dibawa ke landing page produk berkenaan.Dari sudut copywriting, Oxwhite menggunakan satu jenis copywriting sahaja. Mereka mendapatkan winning copywriting. Kemudian copywriting ini dipadankan dengan beberapa jenis kreatif.

    iklan oxwhite

    Jadi kuncinya terletak kepada kreatif!Oxwhite juga menggunakan emoticon dalam copywriting mereka.

    NAELOFAR

    Iklan-iklan Naelofar ada dalam dua bahasa, Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.Jadi ini menunjukkan iklan-iklan ini target audien berbeza.

    Berbanding Oxwhite, Naelofar mempunyai beberapa variasi copywriting.Copywriting yang digunakan bersifat short form.Dari sudut creative, Naelofar tidak menggunakan banyak variasi creative yang berbeza-beza untuk koleksi Dian. Creative yang digunakan menggunakan konsep yang sama.Kalau melihat kepada iklan-iklan yang dijalankan, boleh dikatakan untuk satu produk, hanya 2 jenis creative yang diguna pakai.

    Penggunaan emoticon masih digunakan dan ianya konsisten untuk kesemua jenama fesyen yang saya lihat.

    Mr DIY

    Kempen yang dijalankan oleh MR DIY adalah sangat banyak. Ada kempen awareness dan conversion.Antara kempen awareness adalah “Like Us On Facebook”.Kempen ini mungkin boleh dinilai balik relevan atau tidak.

    Pada ketika ini iklan FB bukan lagi kepada likers, tapi kepada engagers.

    Engagers bermaksud orang yang berinteraksi dengan iklan anda. Tidak kisah sama ada dia like atau tidak page itu.Iklan Mr DIY disesuaikan dengan creative.Format copywriting adalah short form.Elemen branding konsisten untuk majoriti iklan Mr DIY.

    Untuk monitor iklan pada jumlah ini boleh tahan…

    SENHENG

    Kempen iklan dari SENHENG lebih senang diukur berbanding Mr DIY.Kempen SENHENG bawa audien terus ke website mereka.Dari sudut copywriting, SENHENG hanya menggunakan teknik yang simple.Short form copywriting.

    Untuk creative, SENHENG menggunakan satu konsep yang sama untuk satu kempen. Saiz disesuaikan mengikut placement iklan.

    Apa yang menarik tentang iklan dari SENHENG adalah audien yang klik iklan akan dibawa ke landing page khusus. 

    Landing page itu penuh dengan voucher. Dan gambar yang digunakan jelas, menarik. Jadi jangan main-main klik, nanti terbeli pula.

    Photobook

    Ada beberapa kempen yang sedang djalankan serentak.Copywriting disesuaikan mengikut kempen.Bagi setiap kempen, Photobook menggunakan 1-2 copywriting yang sama. Yang berbeza adalah pada creative.Konsep tema Christmas dikekalkan.

    iklan photobook

    Apabila klik iklan, kita akan dibawa ke landing page.Landing page ambil masa untuk loading.

    Jadi ini boleh mencacatkan conversion.

    Lazada

    Lazada mempunyai banyak sangat produk di dalamnya.Jadi Lazada akan menggunakan teknik yang biasa digunakan oleh jenama-jenama besar.Pertama mereka akan tentukan minggu atau bulan ini mereka mahu fokus pada kempen apa.Kemudian dari situ, mereka akan ambil produk mengikut kempen yang diputuskan.Lazada banyak fokus kepada creative berbanding copywriting.

    Biasanya copywriting Lazada akan sama saja mengikut kempen.Copywritingnya bersifat umum, menggunakan emoticon.

    Untuk butang call to action, Lazada menggunakan Shop Now.Lazada juga menampakkan lagi tawaran menerusi free shipping label.Lazada juga menggunakan beberapa jenis format creative seperti image, video dan carousel.

    Shopee

    Shopee pun menggunakan kaedah yang lebih kurang sama dengan Lazada.Cuma Shopee dilihat lebih konsisten menggunakan elemen branding.

    iklan shopee

    Hampir kesemua creative Shopee menggunakan warna oren.Warna oren adalah warna brand Shopee dan warna ini juga sangat menyerlah.

    Copywriting yang digunakan adalah short form copywriting.Untuk placement Instagram, Shopee akan menggunakan #hashtag yang relevan.

    Sekarang mari kita lihat copywriting iklan-iklan dalam niche training pula…

    SifuBads

    SifuFBAds dalam proses menjenamakan semula nama brand mereka.Dari SifuFBAds kepada SifuBads.Pada ketika ini tidak ada product launch yang berjalan. Jadi tidak banyak iklan yang aktif.Kempen yang berlansung pada ketika ini adalah waiting list ke program Marketing From Zero 2.0.

    iklan sifubad

    Dari sudut copywriting, iklan yang digunakan bersifat education + testimonial.Disampaikan dalam bentuk storytelling.Untuk menguatkan cerita iklan ini, ada gambar yang berkaitan dimasukkan bersama.Ada iklan yang fokus khusus untuk placement insta atau FB story. Jadi ini mungkin antara satu channel yang efektif yang anda boleh cuba.

    Untuk format copywriting, kita boleh nampak jelas SifuBad akan memulakan dengan headline yang CAPS LOCK. Format yang biasa digunakan adalah long form copywriting.

    Hasbul Brothers

    Pada ketika ini Hasbul Brothers akan melancarkan seminar terbaru mereka, Grow Your Business Extended.Copywriting yang digunakan oleh kebanyakan iklan Hasbul Brothers bersifat long form copywriting.Copywriting Hasbul Brothers juga bersifat education based marketing.

    iklan hasbul brothers

    Kemudian mereka padankan copywriting ini dengan kepelbagaian creative.Apa yang menarik tentang iklan-iklan Hasbul Brothers adalah mereka mengekalkan elemen branding mereka.Maksudnya, apabila kita lihat iklan-iklan ‘style’ begini, kita akan terus dapat tangkap yang iklan ini dari Hasbul Brothers.Sama seperti yang saya sebutkan di iklan Shopee tadi.Hasbul Brothers juga melancarkan banyak iklan berbentuk testimoni.Testimoni diadun dalam bentuk storytelling.

    iklan hasbul brothers 2

    Mohd Asri

    Tuan Haji Mohd Asri adalah guru saham tersohor di Malaysia.Pada ketika ini hanya 3 iklan yang aktif.2 iklan yang dijalankan membawa audien ke landing page.Dari sudut copywriting, format yang digunakan adalah short form.Format ini berbeza berbanding SifuBad dan Hasbul Brothers.

    iklan mohd asri

    Untuk ketiga-tiga niche training yang saya lihat, kesemuanya konsisten menggunakan pendekatan education based marketing.

    Mereka berikan value terlebih dahulu.

    Serantau Muslim

    Ini merupakan NGO yang sangat aktif menggunakan platform media sosial untuk mendapatkan sumbangan.

    Ada banyak iklan yang dijalankan serentak.Secara keseluruhannya, iklan dari Serantau Muslim menggunakan short form copywriting.

    Butang call to action jelas “Donate Now”.

    Copywriting Serantau adalah berbentuk emosi.Elemen branding juga konsisten untuk iklan-iklan yang dijalankan.

    Selain daripada iklan sumbangan, ada juga iklan education based content.Iklan-iklan ini menggunakan video.

    Kemungkinan besar iklan-iklan ini adalah untuk cold audience ataupun top of the funnel.Penonton video-video ini akan melihat iklan retargeting sumbangan.

    Hasil Pemerhatian

    Apa yang anda dapat tangkap daripada contoh copywriting dan iklan-iklan ini?Ada poin-poin menarik?

    Ini adalah hasil penelitian terhadap copywriting dan iklan-iklan jenama di atas…

    1. 1Apabila buat iklan, cari satu format atau template copywriting yang berjaya secepat yang boleh. Format dan template ini digunakan berterusan sehinggalah hasilnya sudah menurun.
    2. 2Hasilkan banyak creative. Cuba eksperimen dengan pelbagai jenis format dan bentuk creative seperti video, carousel, gif, image dan macam-macam lagi.
    3. 3Masukkan elemen branding secara konsisten dalam iklan anda supaya audien ingat jenama anda.
    4. 4Bagi E-Commerce yang banyak produk, pilih kategori atau produk yang ingin dijadikan iklan. Fokus kepada produk-produk ini terlebih dahulu. Iklan produk-produk anda mengikut tema kempen yang ditetapkan.
    5. 5Bagi iklan training atau seminar, gunakan format Education Based Marketing (EBM). Selitkan unsur mendidik. Gabung jalin menggunakan testimonial dan sampaikan dalam bentuk storytelling.
    6. 6Bina landing page yang khusus. Landing page ini mestilah relevan dengan iklan yang dibuat.

    DON’T MISS OUT: Saya ada kongsi Koleksi Copywriting Formula. Dalamnya ada formula-formula headline untuk anda guna dalam beriklan. Klik sini untuk open new tab dan baca.

  • Masalah Sales Page Tak Convert? Gunakan 14-Step Sales Page Sequence

    Masalah Sales Page Tak Convert? Gunakan 14-Step Sales Page Sequence

    Iklan sudah cantik. Banyak klik. Kos per klik pun murah. Cuma tak ada yang membeli. Adakah sebab ayat copywriting tak power? Atau Sales Page tak menarik?Dalam artikel ini saya akan berkongsi 12+2 Step Sales Page Sequence.Apabila digunakan anda akan melihat perubahan pada conversion rate sales page.

    Kalau anda nak cepat, pilih terus elemen mana yang anda nak baca dulu.Cuma jangan lupa baca elemen laaaasst sekali(hint: ada bonus)

    #1 Cakap Kepada Siapa

    Panggil atau sebut terus siapakah audien yang kita mahu. Ini akan menyebabkan audiens yang relevan akan berkata, “Ya saya…”

    Lihat bagaimana Todd Brown menggunakan elemen call out dalam sales page.

    Call out ini biasanya diletakkan di bahagian atas sekali dan warnanya kontras berbanding yang lain.

    #2 Grab Attention – BHAH

    Big, Hairy, Audacious Goals – dipopularkan oleh Jim Collins.

    Big, Hairy, Audacious HEADLINE – ini adalah elemen untuk tangkap perhatian audien.

    Headline yang biasa-biasa tak ada siapa nak baca.

    Headline BHAH adalah headline yang memberikan apa yang audiens mahu.Bukan hype. Bukan overclaim. Headline ini mesti benar dan betul.

    Sekarang kita lihat dulu contoh-contoh headline BHAH.

    Pertama dari Russell Brunson.

    Yang ini pula dari The 21.7 Billion Dollar Man, Jay Abraham.

    Cuba kenal pasti apakah yang menyebabkan headline ini dikenali sebagai headline BHAH.

    Kalau anda nak belajar lebih dalam bagaimana membina headline BHAH, saya ada ajarkan dalam kelas Super Sales Page.

    Saya terangkan dan tunjukkan step by step bagaimana nak bina headline BHAH. Ada teknik dan caranya.

    Headline BHAH akan ada sistem sokongan.Sistem sokongan ini dikenali sebagai…

    #3 Sokong Headline

    Penyokong headline adalah subheadline.

    Subheadline berfungsi membantu menguatkan lagi headline.Subheadline boleh berada di atas atau di bawah headline.

    “Adakah saya patut menggunakan subheadline?”

    Jawapan yang paling mudah adalah cuba a.k.a test.

    Jawapan yang lebih saintifik adalah belajar market sophistication.Apabila anda faham market sophistication, anda akan lebih jelas bagaimana memposisikan produk anda dan apakah subheadline yang sesuai.

    Video dari founder Mindvalley, Vishen Lakhiani, menerangkan dengan baik tentang market sophistication.

    Sekarang anda sudah dapat tarik perhatian audien.

    Audien sudah baca headline dan subheadline.Maka terus sahaja kepada hot spot audiens…

    #4 Kenal Pasti MASALAH Audien

    Kesilapan sales page yang sering kali dilakukan oleh ramai orang adalah asyik bercakap tentang produk mereka sahaja.

    Sedangkan audien mahu tahu adakah produk ini boleh menyelesaikan masalah mereka.

    Sampaikan masalah audien itu dalam bentuk cerita.Cerita akan membuatkan audien terpesona.

    Perkara penting yang mesti dilakukan apabila bercerita tentang masalah:

    • NYATAKAN apakah masalah itu
    • TUNJUKKAN atau BERIKAN contoh worst case scenario sekiranya masalah itu masih tidak diselesaikan
    • SEDARKAN mereka apakah yang akan terjadi sekiranya mereka tidak dapatkan produk/servis
    • GAMBARKAN apakah yang mereka rasa selepas masalah ini diselesaikan

    “Tapi kat mana saya nak cari cerita masalah-masalah ini?”

    Lakukan kajian.Bercakap dengan pelanggan sedia ada.

    Hanya apabila anda betul-betul kenal audien, baru anda dapat tahu masalah mereka.

    Dan hanya apabila anda tahu apa masalah mereka, baru anda dapat…

    #5 Persembahkan Solusi

    Pada ketika ini, audien yang membaca sales page anda akan mula teruja dengan produk anda.

    Mereka mahu tahu lebih lagi…

    Jadi terangkan dan tunjukkan kepada mereka bagaimana produk atau servis anda boleh menyelesaikan masalah mereka.

    Persembahkan solusi kepada mereka dalam bentuk yang jelas sejelasnya. Antaranya,

    1. Demo Produk

    2. Kes Studi

    kes studi

    3. Free Trial

    Alternatifnya, anda boleh gunakan teknik F.A.B juga untuk mempersembahkan solusi anda.

    Teknik F.A.B

    • Features = Apakah yang ada pada produk anda
    • Advantage = Apakah kelebihan yang ada pada produk anda
    • Benefits = Apa prospek akan dapat daripada F,A tadi (hint: ini yang paling penting)

    Ada satu teknik lagi. Teknik ini apabila digunakan akan menyebabkan prospek semakin terliur.

    Bayangkan selepas dia baca tentang solusi produk anda, dia akan terus berkata “Yes! This is it. Aku nak sekarang!”. Teknik ini saya dedahkan dalam Super Sales Page.

    Sekarang kita move on ke elemen seterusnya.

    #6 Siapa Anda

    Satu kunci penting dalam sales page adalah kepercayaan.

    Audien hanya akan serahkan duit apabila,

    1. 1Mereka percaya produk itu boleh bantu mereka
    2. 2Mereka percaya dengan siapa mereka berurus niaga

    Jadi anda perlu beritahu siapa anda. Sama ada syarikat atau individu.

    AWAS!!!

    Saya pernah jumpa ada orang letak di sales page:AJK Persatuan ….AJK Kelab …Alumni …

    Paparkan anugerah-anugerah, gambar bersama tokoh, acara yang anda rasmikan atau dijemput sebagai speaker…kuncinya gambar bukti-bukti kejayaan.

    Lihat contoh dari SifufBads.

    credibility fb ads

    Kunci dalam memberitahu siapa anda adalah berpada-pada.

    Jangan sampai separuh sales page itu cerita pasal diri anda saja.

    Ini orang kampung saya panggil “jeng kreng!”.

    Selepas audien kenal anda, kini masanya untuk…

    #7 Manfaat, Manfaat, Manfaat

    Manfaat adalah apa yang audien dapat.Bukan ciri-ciri produk itu.

    Tadi saya beritahu teknik F.A.B.

    Kita lihat bagaimana Apple gunakan FA+B.

    Features : Ceramic Shield

    Advantage : Clearly Tougher Than Any Smartphone Glass

    Benefit : 4x better drop performance

    Lihat satu lagi contoh.Dari ClickFunnels. Bawah sekali.

    Selepas anda tunjukkan manfaat,tunjukkan pula elemen seterusnya.

    Audien akan terus tergamam!

    #8 Mana Bukti Anda

    Ini berkait dengan poin di atas.

    Selepas anda tunjukkan kredibiliti, tunjukkan bukti produk anda boleh melakukan apa jua claim yang anda buat tadi.

    Cara yang paling mudah untuk menunjukkan bukti adalah testimoni.

    Anda mesti jadi gila untuk mendapatkan testimoni.

    Testimoni adalah bukti produk anda deliver the results.

    Ini contoh yang ditunjukkan oleh The Ultimate CEO.Mereka menjual kelas training Shopee.Dalam sales page, mereka menyatakan salah satu manfaat yang akan didapati setelah mengikuti kelas adalah dapat jana duit menerusi Shopee.

    Sekiranya anda belum mendapatkan testimoni, hubungi pelanggan sebelum ini.

    Wujudkan bank testimoni.

    Kumpulkan testimoni di satu lokasi.

    Sebaiknya dapat diakses oleh semua tim.

    Pada saat ini audien yang teruja sudah bersedia untuk beli produk anda.

    Maka muncullah…

    #9 Tawaran Yang Tak Dapat Ditepis

    Ini adalah peringkat yang paling penting.Pada ketika ini, anda akan tunjukkan tawaran istimewa.

    Tawaran ini mestilah tawaran yang tidak dapat ditepis.

    Irresistible. No brainer.

    Tawaran yang menarik biasanya mempunyai gabungan komponen-komponen berikut:

    Tawaran Menarik

    • Terhad (ada saya explain di bawah sekali)
    • Penjimatan dalam bentuk diskaun atau belian dengan belian atau pakej
    • Bonus yang ada nilai
    • Free gift atau Free Shipping

    Anda tidak perlu menggunakan keempat-empat elemen.Cuma apabila keempat-empat ini bergabung, kesannya memang luar biasa.

    Kalau anda ada masalah nak bina tawaran yang menggiurkan atau nak susun macam mana tawaran, saya cadangkan anda sertai Super Sales Page.

    Dalam kelas ini, kita akan go deep bagaimana membina irresistable offer.

    Apabila anda menguasai kemahiran ini, audien memang terpaksa beli.

    Mereka akan cakap, orang gila saja yang tak grab peluang ini.

    “Macam mana kalau offer biasa-biasa saja? Saya ejen. Kena ikut HQ”

    Kalau begitu, gabungkan tawaran biasa-biasa anda dengan elemen seterusnya.

    #10 Beri Mereka Jaminan

    Di awal tadi saya beritahu kunci untuk jualan berlaku adalah kepercayaan.

    Apabila audien percaya, mereka mudah membeli.

    Bagaimanakah ingin buat mereka lebih percaya?

    Berikan jaminan.

    Jaminan dalam bentuk pemulangan wang.Jaminan dalam bentuk tukaran barang.

    Mudahnya, kenal pasti apakah bentuk jaminan yang prospek mahu dan anda boleh berikan.

    “Saya risau kalau bagi money back guarantee nanti ramai customer tipu…”

    Setakat pengalaman saya, kes pelanggan tipu ini tidak banyak.

    Yang minta refund pun sangat-sangat sedikit.

    Kalaju jual 100, mungkin yang refund 1-2 kes sahaja.

    Kalau anda takut pada refund, letakkan CONDITIONAL REFUND.

    Conditional refund adalah pemulangan bersyarat.Contohnya anda akan pulangkan kembali wang selepas mereka cuba produk itu dan terbukti tidak ada hasil.

    Macam yang ditunjukkan oleh Neuroversiti oleh Dr Rizal.

    Jelas?

    Ok. Sekarang kita perkenalkan elemen seterusnya

    Elemen ini akan menjadikan audien bertindak segera!

    #11 Saya Nak Ke Toilet Dah Ni

    Bayangkan anda sakit perut yang amat.

    Tiba-tiba bos panggil meeting.

    Apa anda buat?

    Tak jadi ke toilet? Sorry…

    Ini namanya Teknik U.S

    Apabila U.S bergabung, audien akan buat tindakan sekarang.U = urgency S = scarcity

    Caranya adalah dengan memberitahu audien, produk atau tawaran ini:

    Teknik U.S

    • Urgency – Terhad masaContoh: Tawaran ini akan berakhir hari ini.
    • Scarcity – Terhad kuantitiContoh: Stok hanya tinggal 17 unit sahaja lagi

    PENTING: Beritahu masa atau kuantiti yang betul. Jangan salah guna teknik ini semata-mata untuk paksa audien ambil tindakan sahaja.

    Teknik U.S ini biasanya dibuat menggunakan Countdown Timer.Di bawah ini adalah contoh countdown timer yang digunakan oleh Tony Robbins.

    Pada ketika ini, audien yang baca sampai ke peringkat ini sudah siap untuk membuat belian.

    Maka terus munculkan…

    #Call To Action

    Audien sudah bersedia untuk membeli.Mereka dah jelas tawaran.Mereka mahu beli sekarang.

    Beritahu mereka buat tindakan sekarang menerusi CALL TO ACTION.

    Letak butang CALL TO ACTION sejelas-jelasnya.

    Mengikut kajian, warna butang yang paling bagus adalah warna merah.

    Berdasarkan pengalaman saya, warna apa pun tidak kisah.

    Yang penting mesti BERBEZA dan KONTRAS berbanding elemen lain.

    Satu Lagi Rahsia…

    Apabila anda gunakan elemen-elemen ini, anda akan dapati perubahan pada kadar konversi.

    Kalau anda mahu tingkatkan lagi, saya bagi satu lagi tips.

    Susun ikut sequence seperti mana saya susun di atas tadi (tips 13).

    Dari nombor 1 hingga nombor 14.

    Dan disebabkan anda sudah baca sehingga ke sini, saya dedahkan satu lagi tips. Yang keempat belas.

    Gunakan P/S.

    Masukkan summary kepada tawaran anda dalam P/S.

    Ramai orang suka baca skip-skip (mungkin sebab itu anda baca yang ini dulu kan)

    Don’t worry, untuk skippers, ini 14 elemen yang mesti ada pada sales page.Anda boleh right click dan save as.

    Dan andai kata anda mahu belajar macam mana nak transform sales page kepada Super Sales Page, saya akan buat satu training.

    Dalam training ini saya akan kongsikan bagaimana nak baiki landing page yang conversion rate-nya (CR) 0.91% kepada 10%.

    Bayangkan, kalau ada 1000 orang pelawat,CR = 0.91% x 1000= 9 orang pembeli

    CR = 10% x 1000= 100 orang pembeli

    Anda akan siap dapat template Super Sales Page Structure lagi.

    Klik sini untuk ke waiting list Super Sales Page.

  • Price Decoy

    Small
    Medium
    Large


    Nak pilih yang mana?

    Akan ada dua kelompok.
    Satu pilih small.
    Satu lagi pilih large.

    Medium?

    Kelompok yang pilih medium hampir tidak ada.

    Pilihan medium bertindak sebagai “decoy”.

    Senang cerita pilihan medium bertujuan membantu pembeli buat keputusan. Sama ada small atau large.

    Apabila manusia mahu membuat perbandingan, kita perlukan satu kayu aras untuk dibandingkan.

    Jadi dalam situasi ini, kita akan bandingkan small vs medium dan large vs medium.

    Perbandingan antara small vs medium menyebabkan mereka yang mahu beli medium rasa berbaloi. Small itu memadai bagi mereka.

    Manakalah perbandingan medium vs large membuatkan mereka yang mahu beli medium rasa rugi. Akhirnya memujuk mereka untuk beli large.