folder Filed in Persuasion
Bagaimana Mahu Menulis Secara Berkesan?
By Wan Yusof Wan Jeffery comment 0 Comments access_time 2 min read

Apabila kita mahu guna strategi Content Marketing, ada satu ilmu yang mesti dikuasai. Ilmu ini sudah kita pelajari sedari kecil. Ilmu menulis.

Dalam satu-satu topik, mungkin banyak orang boleh menulis. Namun tidak ramai yang mampu menulis secara berkesan. Menulis perlukan kaedah tersendiri.

Bagaimana Mahu Menulis Secara Berkesan?

Cari Guru. Ini langkah yang pertama. Kenal psati Guru yang bagus penulisannya. Jumpa dan belajar. Elak cari Guru yang mengaku kehebatannya, namun tidak ada hasil. Guna Facebook. Lihat blog Guru andai ada. Baca tulisan Guru itu. Andai kita lihat keberkesanannya, belajarlah dengan Guru itu.

Seterusnya praktis. Ilmu menulis adalah ilmu buat. Kita tak akan mahir ilmu buat andai kita tidak buat. Buat, buat dan buat. Ikrar dengan diri. Saya akan buat setiap hari. Tulisan kita di hari pertama mungkin tidak sempurna. Tidak mengapa. Teruskan. Nanti kita akan nampak perubahan. Yang penting, mula menulis sekarang!

Nak Tulis Di Mana?

Ada dua platform menulis untuk permulaan. Facebook dan blog. Mula dengan Facebook. Tulisan tidak perlu panjang. Sebahagian besar pengguna Facebook guna smartfon. Jadi tulis 5-10 baris ayat sudah cukup. Tulis secara konsisten setiap hari.

Apabila sudah selesa, tulis blog. Mula dengan blog percuma. Ada banyak servis yang berikan kemudahan ini. Antaranya blogger, wordpress, typepad. Tulisan dalam blog sedikit berbeza dengan tulisan di Facebook. Tulisan di blog lebih terperinci

Mahu Tulis Apa?

Ini soalan panas. Sering ditanya. Sudah selesai belajar ilmu menulis. Namun tak tahu nak tulis apa. Pening kepala.

Jawapan kepada soalan ini hanya ada pada diri Tuan. Kenal pasti apa yang Tuan mahu kongsikan. Kenal pasti kenapa Tuan mahu kongsi. Soalan ‘Apa’ dan ‘Kenapa’. Apabila kita jelas apa dan kenapa, ‘bagaimana’ itu akan datang dengan sendiri.

Sebaiknya kita menulis untuk semai benih. Anggap tulisan kita sebagai pelaburan untuk hari akhirat. Setiap catatan mendorong kepada kebaikan. Supaya pahalanya berterusan.

Guru Puan Ainon ada beri tip. Tulis informasi yang orang suka baca. Begini tulisan Tuan mudah dapat perhatian. Elak tulisan yang menyuruh, mengkritik, menggurui, mengajar, memarahi, meleteri. Ini orang tak suka.

Sekarang Tuan sudah sampai ke penghujung. Jadi apa tunggu lagi? Buat sekarang. Mula menulis.

tulis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cancel Post Comment