folder Filed in SEO
Panduan Asas Teknik SEO
By Wan Yusof Wan Jeffery comment 5 Comments access_time 3 min read

Cuba anda taip ‘restoran makan lokasi anda’. Apa yang anda dapat?

Pernah tak anda terfikir kenapa website caridestinasi.com berada di tempat pertama dan kenapa cutikelantan.com berada di tempat kedua dalam hasil carian?. Siapakah yang menentukan kedudukan setiap website ini?

hasil carian restoran
Hasil carian untuk kata kunci ‘restoran makan kota bharu’

Inilah yang dimaksudkan dengan Search Engine Optimization (SEO). Ianya adalah satu proses untuk menaikkan ranking website ke tempat pertama dalam hasil carian. Walaupun kedudukan website ini ditentukan oleh Google, kita boleh memanipulasi Google. Lebih tepat lagi, SEO adalah proses untuk kita menjadikan website mesra Google. Apabila website mesra Google, maka Google suka. Hasilnya Google akan meletakkan kita di kedudukan teratas apabila carian dibuat.

Apakah faedah SEO kepada website saya?

Dengan SEO, kita berpeluang menggandakan trafik atau pengunjung ke website sehingga 10x ganda secara percuma. Dan yang lebih menarik lagi, hasilnya berpanjangan dan konsisten.

Apabila kita mengunjungi kedai buku, kita akan dapati buku-buku best seller dipamerkan di rak buku terlaris. Buku-buku ini akan terus kekal sebagai buku-buku terlaris. Mengapa? Sebab apabila pengunjung melihat buku terlaris, maka mereka lebih cenderung untuk memilih yang terlaris. Persepsi masyarakat buku yang terlaris adalah buku yang berkualiti jadi mesti dibeli. Dan kitaran itu akan terus berulang.

Demikian juga website. Apabila website berada di kedudukan teratas dalam hasil carian, pengunjung akan terus bertambah dari semasa-semasa. Bagi pengunjung, website yang berada di kedudukan teratas adalah website yang paling berkualiti atau paling kena dengan carian yang dilakukan.

Adakah SEO boleh dilakukan oleh saya yang tak tahu apa-apa?

SEO tidak mengenal usia. Semakin cepat kita menjadikan website mesra Google, maka semakin cepat kedudukan website kita meningkat. Banyak faktor yang akan diambil kira oleh Google dalam penentuan kedudukan. Dan ini akan disentuh dalam perkongsian kita.

Adakah SEO memerlukan kemahiran teknikal?

Jawapan kepada soalan ini adalah bergantung kepada siapa yang menjadi Guru anda. Tidak memahami bahasa pengaturcaraan tidak menjadi masalah untuk memahami dan melaksanakan SEO. Kita hanya perlu ikut langkah demi langkah.

Bagaimana Ingin Bermula?

Untuk membantu usahawan-usahawan online yang ingin belajar teknik SEO, saya telah menyediakan panduan asas teknik SEO. Panduan SEO ini disusun mengikut urutan apa yang perlu difahami. Pun begitu, sekiranya anda sudah mempunyai asas SEO, anda boleh pilih mana-mana topik yang ingin dikuasai.

Sekiranya anda mempunyai topik-topik tertentu yang ingin ditanya, boleh masukkan di ruangan komen di bawah. InsyaAllah saya akan usahakan jawapan secepat yang boleh.

1. Anatomi SEO
2. Apa itu Kata Kunci
3. Teknik Mencari Kata Kunci
4. Konsep Kata Kunci Long Tail
5. 4 Elemen Penting SEO
6. 4 Teknik On-Page SEO
7. Teknik Off-Page SEO
8. Strategi Internal Linking dan External Linking
9. Bagaimana mendaftarkan bisnes anda dalam Google
10. Panduan supaya Google mengindeks website anda
11. Kesan Domain Terhadap SEO

Mahu Tutorial Video

SEO ini bersifat dinamik. Sentiasa berubah dari masa ke masa. Jadi tak ada buku rujukan khusus yang terkini. Sebab itu saya kongsikan Teknik SEO Sempoi. Ini adalah koleksi teknik SEO yang saya gunakan sendiri. Dalam Teknik SEO Sempoi, ada tutorial video. Dan ada kumpulan rahsia FB. Di kumpulan FB ini, ada perkongsian teknik-teknik terbaru.

asas seo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cancel Post Comment

  1. bagus semua info ni..time kasih byk2..sy bru try join bisnes..hampir putus asa sbb susah dpt pelanggan..tp skrg..sy nak cuba lg