folder Filed in Oldies
Mind Power oleh John Kehoe
By Wan Yusof Wan Jeffery comment 0 Comments access_time 2 min read

mind power

Judul Buku: Mind Power Into The 21st Century
Penulis: John Kehoe

Setiap di antara kita adalah energi yang tersusun. Sama ada manusia, batu ataupun binatang- pada setiap sesuatu itu mengandungi energi. Dan sifat energi adalah keabadian tenaga. Maksudnya energi tidak akan habis atau musnah cuma ianya akan berubah.

Dalam buku Mind Power, John Kehoe memberi penekanan betapa pentingnya untuk kita menyedari yang realiti hari ini dicipta oleh kesedaran pemikiran kita sendiri.

“Our consciouness creates reality..”

Kesedaran pemikiran bermaksud apa yang kita fikir. Apabila kita memikirkan sesuatu, maka sebenarnya ada energi telah terbentuk dalam minda kita. Apabila energi telah terbentuk, maka manifestasinya adalah bergantung kepada sejauh mana kesungguhan dan kaedah penyaluran energi berkenaan.

lilin

Untuk memudahkan pemahaman, bayangkan setiap idea atau buah fikiran kita itu seperti nyalaan api lilin. Api ini kecil sahaja. Tetapi kalau kita ambil kertas dan kita letakkan kepada api lilin tadi maka api akan mula membesar. Kemudian kita ambil lagi kertas untuk dibakar, api terus marak dan seterusnya.

Demikianlah bagaimana energi di dalam pemikiran kita diterjemahkan ke alam realiti. Jika energi itu tidak disalurkan dengan betul, maka ianya akan lenyap daripada kita dan berubah kepada bentuk yang lain.

Fokus John Kehoe dalam buku ini adalah untuk kita mengawal minda kita dengan cara yang betul. Terdapat 17 teknik yang dikemukakan untuk mengawal minda dan menyalurkan energi dengan betul. Antara teknik yang diajar adalah Visualization, Seeding, Affirmations, Acknowledging, Intuition dan banyak lagi. Setiap teknik diberikan latihan untuk anda membiasakan diri.

Pada saya buku ini bersifat ringan terutamanya jika anda meminati Metafizik. Buku ini boleh dihabiskan dalam masa sehari sahaja. Tidak ada perinician tentang bagaimana mekanisme teknik itu dalam memanifestasikan impian anda cuma yang diajar adalah teknik-teknik.

Buku ini boleh didapati di Kinokuniya KLCC. Untuk pengetahuan anda buku ini sudah masuk cetakan kedua belas. Secara keseluruhannya saya memberikan buku ini 4 bintang dalam kategori Minda.

john kehoe mind mind power

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cancel Post Comment