folder Filed in Oldies
Bahaya Memuji Anak
By Wan Yusof Wan Jeffery comment 0 Comments access_time 3 min read

“Baguslah anak Abi ni..”

“Baguslah usaha anak Abi ni..”

Mana satu yang tepat?

Jawapannya, teruskan membaca.

Proses pendidikan anak-anak bermula dengan pemikiran(mindset) yang kita bentuk. Dari pemikiran akan lahir tindakan. Dan dari tindakan akan lahir hasilnya. Harus diingat, jika kita tidak membentuk pemikiran anak-anak kita, maka pemikiran itu akan dibentuk oleh persekitaran mereka seperti televisyen. iPad, dan pengaruh rakan-rakan.

Kali ini saya ingin berkongsi tentang kaedah memuji anak dan kesannya terhadap pemikiran anak-anak. Kaedah ini saya pelajari daripada Tracy Cutchlow dalam bukunya bertajuk Zero to Five.

Kesan pujian terhadap pemikiran kepada anak-anak boleh dikategorikan kepada dua kategori:
1. Pemikiran tetap (Fixed Mindset)
2. Pemikiran berkembang (Growth Mindset)

Pujian GM Pujian FM
“Larian yang bagus” “Kamu memang terbaiklah”
“Cubaan yang bagus” “Pandailah anak ayah ni”
“Ayah suka tengok awak tutup mulut” “Good girl, good boy”
“Anak sangat pandai melukis rumah” “Anak memang kelas artis dah ni”
“Nampak senanglah, jom kita buat yang lebih mencabar” “Fuh..memang bakat terpendam ni”
“Ayah suka cara anak atasi masalah tu” “Wow…dapat A tanpa study..memang genius”

Fixed Mindset
Kanak-kanak yang mempunyai Fixed Mindset adalah mereka yang merasakan diri mereka ini hebat, pandai, bijak kerana mereka dilahirkan sebegitu. Maksudnya mereka merasakan kebolehan yang mereka miliki ini adalah semulajadi. Istilah lain adalah ‘talented’.

Kelemahan kanak-kanak yang memiliki Fixed Mindset adalah potensi mereka mempunyai had. Mereka menyangkakan apa yang mereka tidak boleh buat memang tidak dapat dibuat. Kanak-kanak jenis ini tidak kurang minat untuk mencuba dan berusaha sedaya upaya. Mereka juga takut untuk melakukan kesilapan. Mereka risau tidak disayangi ibu dan ayah seandainya mereka melakukan kesilapan.

Growth Mindset
Berbeza dengan Fixed Mindset, kanak-kanak dari kategori ini memahami yang bakat, kebijaksanaan dan kepandaian mereka tercipta hasil daripada usaha mereka yang berterusan. Mereka percaya konsistensi, fokus dan kaedah yang betul adalah kunci kejayaan berbanding bakat semulajadi.

Kanak-kanak jenis ini percaya yang kita boleh berubah jika kita ingin berubah. Yang penting perlu ada tindakan. Pemikiran kanak-kanak kategori ini adalah tidak terbatas dan mereka mempunyai kecenderungan untuk memiliki pemikiran positif.

Pemikiran kanak-kanak mungkin tidak akan 100% Fixed Mindset atau 100% Growth Mindset. Mungkin adalah campuran antara kedua-duanya. Dalam kes ini, yang dominan akan menang.

GrowthvFixed
Perbandingan Kesan GM vs FM

“Salah ke kalau anak aku Fixed Mindset?”

Tidak salah. Ianya bergantung kepada apa yang ibu bapa ingin capai daripada anak-anak mereka. Jika memang anda inginkan anak anda memiliki Fixed Mindset, maka itu pilihan anda. Tidak ada jawapan betul atau salah. Yang penting anda perlu tahu kesan dan akibatnya. Jika kita tanam jangung, maka kita akan dapat jagung. Kalau kita tanam lalang, kita akan dapat lalang.

Cara Membentuk Pemikiran Berkembang (Growth Mindset)
Saya ingin membentuk anak saya untuk memiliki Growth Mindset. Dan kaedah yang dikongsikan oleh Tracy adalah dengan memperbanyakkan memuji usaha ataupun proses. Perkara ini tidak mudah.

Sebagai contoh, suatu hari saya melihat anak(30 bulan) saya ingin mencapai mainan di tempat tinggi. Cubaan pertamanya gagal. Kemudian dia melihat sekeliling dan didapatinya ada kerusi kecil. Diambilnya kerusi kecil itu dan digunakan dia untuk mencapai mainan beliau. Reaksi spontan saya pada ketika itu,

“Pandainya Maryam”

Sepatutnya saya memuji usaha yang dia lakukan. Itu adalah pelajaran yang saya sendiri pelajari. Memuji usaha memerlukan usaha.


anak fixed mindset growth mindset

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cancel Post Comment