folder Filed in SEO
"STOP! SEO sudah outdated!"
By Wan Yusof Wan Jeffery comment 0 Comments access_time 1 min read

Anda berminat nak belajar SEO atau teknik-teknik SEO? Ataupun mungkin anda pernah belajar SEO tetapi ingin membuat revisi tetapi tidak tahu ingin bermula daripada mana?

Kali ini saya ingin kongsikan panduan dan teknik mempelajari SEO untuk bisnes online.

S-E-O adalah satu industri yang cukup besar potensinya. Setiap tahun anda akan dengar orang kata:

“SEO dah tak relevan..outdated..KO”

Namun SEO tidak akan mati. Malah akan terus berkembang. Dan disebabkan oleh perkembangan yang pesat maka ramai yang tidak mampu mengikutinya.

SEO pada asasnya boleh dibahagikan kepada dua bahagian;
1) Fundamental
2) Advanced

Fundamental SEO tidak akan pernah berubah. Teknik fundamental SEO sentiasa sama dan tidak akan bersalahan dengan panduan Google. Manakan Teknik SEO versi Advanced memerlukan kepada kefahaman yang kukuh terhadap fundamental SEO.

Jika anda ingin memulakan proses menguasai teknik SEO, mulakan dengan fundamental SEO. Dalam fundamental SEO, anda perlu menguasai perbezaan antara On-Page dan Off-Page SEO.

Dalam Teknik On-page SEO, kunci untuk menguasai ilmu ini adalah dengan memahami anatomi SEO. Anda perlu tahu bagaimana memanipulasi Title Tag, Meta Description.

Sementara dalam Teknik Off-page SEO, kuncinya adalah pada cara anda membina pautan(link). Dalam erti kata lain bagaimana anda membina hubungan diplomatik dengan website yang lain. Selepas anda menghadamkan fundamental SEO, anda boleh baca artikel saya berkenaan Strategi Membina Link yang menyentuh tentang kaedah ini.

Kesimpulannya, SEO tidak sesukar yang anda bayangkan. Malah mudah dan senang jika kena teknik SEO yang betul. Sebagaimana anda tidak perlu memahami bagaimana elektrik berfungsi untuk menghidupkan lampu, demikian juga dengan SEO. Anda tidak perlu memahami semua istilah dan konsep SEO, cukup dengan hanya ikut dan buat sahaja.

advanced fundamental seo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cancel Post Comment