folder Filed in SEO
Apa Itu Kata Kunci SEO
By Wan Yusof Wan Jeffery comment One Comment access_time 3 min read

Kata kunci adalah pedang kita dalam SEO. Dalam bahasa Inggeris, istilah ini dikenali sebagai keywords. Apabila kita memahami dan menguasai ilmu kata kunci, maka kita akan dapati website kita mula mendapat perhatian ramai.

Seandainya ada yang masih keliru di manakah kata kunci itu boleh ditemui, boleh semak nota anatomi SEO sebagai revisi.

Kata kunci adalah apa yang orang cari. Catat nota ini: kata kunci bukan tentang mendapat ramai pelanggan TETAPI kata kunci adalah untuk mendapat pelanggan yang betul.

Sebagai contoh, apabila kita ingin membeli iPhone secara online, apakah kata kunci yang kita akan taip pada kotak carian?

Pilihan 1:
Taip kata kunci iphone

Pilihan 2:
Taip kata kunci beli iphone online

Pilihan 3:
Taip kata kunci beli iphone online murah

Majoriti di antara kita akan memilih pilihan 2 atau 3. Sebabnya ianya tepat dan relevan dengan apa yang kita inginkan. Jadi dari sudut SEO, kita TIDAK perlu ranking kedudukan yang baik untuk kata kunci iphone. Tapi kita mesti dapatkan ranking yang baik untuk kata kunci beli iphone online dan beli iphone online murah.

Kata kunci pilhan 2 dan 3 ini dikenali sebagai kata kunci berkonsepkan long tail. Kepentingkan kata kunci long-tail adala kerana ianya berkait rapat dengan niat pencari (searcher intent).

Apa itu Niat Mencari (searcher intent)?

Niat mencari adalah tujuan mencari. Umumnya kita boleh bahagikan tujuan mencari kepada 4 kategori iaitu Attention, Interest, Desire, Action (AIDA). Bagi memperjelaskan penerangan konsep ini, saya akan gunakan contoh iPhone.

Dalam kategori attention, pengguna tidak mencari pun iPhone. Cuma mereka mungkin ternampak iklan iPhone sewaktu melayari website kegemaran. Dari iklan itu timbul minat, maka dia mula membuat carian.

Carian orang yang sekadar minat bersifat umum. Contohnya seperti pilihan 1. Pengguna yang menaip kata kunci iPhone hanya ingin tengok-tengok tentang iPhone. Mereka tidak ada niat lagi untuk membeli. Ini adalah peringkat interest.

Seterusnya selepas seminggu asyik melihat iPhone, hati mereka mula terasa jatuh cinta. Kini pengguna sudah berpindah ke peringkat desire. Carian pengguna di peringkat desire semakin spesifik. Kebiasaanya kata kunci untuk peringkat ini adalah nama produk + reviu. Pengguna ingin tahu apakah pengalaman atau maklum balas pengguna iPhone sebelum ini.

Akhirnya pengguna membuat keputusan untuk membeli iPhone. Cuma website yang menjual iPhone di internet banyak. Termasuk website menipu. Jadi bagaimana pengguna ingin mengelakkan ditipu? Mereka akan taip kata kunci yang sangat-sangat spesifik di Google seperti pilihan 3. Malah jika pengguna sudah mempunyai website pembelian online kegemaran, mereka akan terus taip kata kunci seperi beli iphone online lazada.

Bagaimana Menggunakan Niat Mencari (searcher intent)?

Niat mencari menentukan kadar penukaran pengguna kepada pelanggan (conversion rate). Apabila niat mencari berada di peringkat A dan I, kadar konversi adalah rendah. Tetapi di peringkat D dan A, kadar konversi sangat-sangat tinggi.

Maka apabila kita mencipta kata kunci untuk di ranking, fokus kepada kata kunci peringkat D dan A. Untuk A dan I, hanya buat sekali sekala. Ianya bagus untuk meningkatkan trafik.

Persoalan seterusnya adalah bagaimana kita ingin meneka dan menduga kata kunci pilihan pengguna? Berita baiknya, kita tidak perlu meneka. Jawapannya sudah tersedia. Baca nota teknik mencari kata kunci dan kita akan buka rahsia.

kata kunci keywords long tail seo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cancel Post Comment